China deel 1

10 oktober 2015 - Kunming, China

De 3 dagen die we in Beijing hadden hebben we veel gezien, we zijn naar de verboden stad geweest, Bei Hai park, tempel van de hemel en naar de Chinese muur. De verboden stad is niet meer zo verboden want het was namelijk heeeeeel druk. De chinezen hebben nu ook 2 weken vakantie dus is het extra druk als normaal. ( maja wat is normaal in China?)
Het mooiste in Beijing vond ik het Bei Hai park, hier hebben we ook de zonsondergang gekeken, zeer mooi!
Tijdens de Tour naar de Chinese muur gingen we ook naar een thee huis waar alles uitgelegd werd over hun manier van thee drinken. De thee hier smaakt veel beter als die in Nederland dus we hebben meteen een voorraad ingekocht met speciale drinkflesjes.
Naar Die 3 dagen namen we de nacht trein van Beijing naar Shanghai met bedden van 3 hoog tussen alleen maar chinezen. Wanneer je op het trein station komt denk je dat je op Schiphol beland bent, z'n groot trein station hadden we niet verwacht. Je moet eerst wachten in een van de 6 grote wacht ruimtes en zodra het tijd is kun je door de poortjes naar het perron lopen en je trein instappen. Er staat dus niemand op het perron te wachten op de trein zoals in Nederland.
De trein is ons reuze mee gevallen want ook dit hadden we veel drukker en viezer verwacht. Zolang je niet na de wc gaat is deze trein goed te doen. Manon is het gelukt om voor de eerste keer in een gat te plassen maar ik dronk liever 15 uur niks tot dat we in ons hostel waren. ( hier waren wel normale wc's).
Aangekomen in Shanghai waar het treinstation weer groter leek als in Beijing gingen we eerst naar ons hostel. Het vinden van ons hostel gaat ook steeds sneller ( we weten nu hoe we ons voor moeten bereiden )
Diezelfde dag gingen we shanghai verkennen en zagen we de Shanghai skyline deze is super mooi maar voor de rest is de stad drukker, moderner en iets viezer als Beijing.
Na 2 nachten in Shanghai pakte we de volgende dag alweer de trein van 2 uurtjes naar hangzhou. We hebben er bewust voor gekozen om niet te lang in de grote steden te blijven omdat onze interesse meer uitgaat naar de natuurgebieden en ook omdat de chinezen vakantie hebben waardoor het er veel te druk is.
In hangzhou heb je een heel mooi meer waar we veel hebben rond gelopen, we wilde eigenlijk een fiets huren maar door de drukte konden we dit niet doen.
Na 1 nacht in hangzhou pakte we weer de nacht trein richting xi'an, deze duurt 16 uur!
Wat inhoud voor mij: 16 uur niks drinken want anders moet ik in een gat plassen.
Het spugen van de chinezen valt trouwens wel mee, als ze spugen doen ze dat netjes tegen de prullenbak aan en heel soms erin . Wanneer ze lang in de trein zitten spugen ze in het pisgat en soms er langs haha. ( en daarom wil ik niet in een gat pissen, vooral niet in de trein!)
Scheten laten ze hier ook zonder zich te schamen, een keer in de trein zaten we met meerderen op het onderste bed en links en rechts van mij zat een Chinees scheten te laten. ( het schild dat de scheten van chinezen niet stinken, raar hé)
Met de andere gewoontes doen we gewoon lekker mee! Zoals slurpen tijdens het eten en af en toe een klein boertje haha, nu kan het .
Vanuit hangzhou pakte we de nacht trein naar xi'an waar we ook maar 1 nacht verbleven. De dag dat we aankwamen hebben we de stad verkend en lekker rustig aan gedaan. De volgende dag hadden we een Tour geboekt bij ons hostel naar het terracotta leger. We waren met een groep van 20 blanke mensen, volgens mij waren we ook de enigste blanke op het park. Er werd namelijk nog meer na ons gekeken dan na het terracotta leger! We kunnen al niet meer tellen met hoeveel chinezen we op de foto zijn geweest.
Het terracotta leger hadden we eigenlijk groter verwacht, er zijn 3 hallen waarvan er 1 is waar de complete beelden bij elkaar zijn gezet. De andere 2 zag je hoe ze nog aan het opgraven waren. Het was er zo druk dat we niet lang en goed konden kijken wat wel jammer was.
Die zelfde dag pakte we weer de nacht trein naar Chengdu, eerst gingen we met de bus naar het station. We hadden alleen 'groot' geld om de bus mee te betalen en omdat we het betaal systeem niet snapte mochten we gewoon gratis mee! ( hoe hou je Backpacken goedkoop?).
voordat we op de trein stapte hadden we nog gezellig bier zitten drinken met mensen uit de Tour groep. Het wordt nu dus moeilijk voor mij om niet in een gat te gaan plassen , maar naar 17 uur volhouden kwamen we aan in ons hostel. Eenmaal op de kamer direct na het toilet toen tot mijn verbazing er alleen een gat in de grond zat. Dus uiteindelijk heb ook ik de inburgering cursus voltooit. We kunnen nu alles aan!
De volgende morgen gingen we opzoek naar een trein die richting Emei Shan ging, helaas waren alle tickets uitverkocht! Dan maar op zoek naar een bus, na 1 uur rond lopen met backpack hebben we de bus gevonden!
Emei Shan licht tussen de bergen en is erg mooi, er zijn veel wandelroutes naar de top van de berg. ( eerst een stukje met de bus dan want het is wel heeeeeel ver lopen).
De eerste dag zijn we tot de helft van de berg gegaan met onze 2 chinese vrienden. Er was ook een kans om apen te zien en deze zouden ook op je schouder gaan zitten, maar helaas! Wij kwamen er geen tegen want we waren te laat.
Dezelfde avond was het voor het eerst dat we met iedereen die bij ons op de kamer sliep gekaart hadden en bier gedronken hadden. Het is erg leuk om veel mensen te leren kennen want wanneer je 2 dagen later in een ander park rond loopt kom je gewoon bekende tegen.
We zijn nu pas 3,5 week aan het reizen en kunnen nu al onze reiservaringen delen met andere backpackers.
De volgende dag gingen we naar de top van de berg waar een groot beeld staat ( geen idee meer hoe het heet, oeps)  maar het was erg mooi.
Dezelfde dag namen we de bus terug naar Chengdu, we hadden ons bus ticket al gehaald toen we dachten zullen we even gaan pinnen. Nou dat had ik beter niet kunnen doen want de bankautomaat vond mijn pin pas zo lekker dat die uhm maar ingeslikt heeft!!
Even een paniek momentje dus want de bus verstrekte over 15 minuten. Snel terug naar ons hostel hun laten bellen naar de bank en manon ging snel ons bus ticket om wisselen na een ander tijdstip. Gelukkig hadden ze in het hostel kunnen regelen dat er iemand van de bank naar de pin automaat kwam om mijn bank pas er weer uit te halen. Pfffff wat een opluchting, maar helaas probleem nog niet opgelost want nu is mijn pas geblokkeerd, Wordt vervolgt dus...
Eenmaal weer terug in Chengdu zijn we de volgende ochtend heeeeel vroeg naar de panda's gegaan. Dit moest vroeg omdat de panda's alleen actief zijn in de ochtend.
Manon had die avond ervoor 2 chinezen ontmoet en geregeld dat we samen gingen met de taxi. We hebben 5 uur rond gelopen op het panda park, het was veel groter dan wij verwacht hadden. We hebben ook baby panda's gezien haha super schattig!
Hierna stonden de 2 super aardige chinezen erop dat hun ons op lunch deden trakteren. In China is het heel onbeleefd om nee te zeggen of om toch zelf te betalen dus we kregen een uitgebreide lunch! Ik denk niet dat ik wil weten wat voor dieren en organen ik gegeten heb maar het was wel lekker! En alsof het niet genoeg was gaven de chinezen ons ook nog cake en hapjes voor in de trein.
Het eten met stokjes gaat ook erg goed! En we wennen al aan het pittige eten. Dit merkte ik toen ik op een peperbolletje beet en dit niet pittig vond. Als dit thuis was gebeurt had ik alles uitgespuugd ( hè mam?).
Later die avond stapte we weer op de nachttrein naar kunming, waar we eindelijk even een paar dagen kunnen bijkomen! Nu houd ook onze planning op en hebben de chinezen geen vakantie meer!
Momenteel zit ik dus ef bij te komen in kunming, haha ja we hebben het even nodig.
Zo einde van dit weer lange verhaal, foto's volgen nog zodra internet mee werkt .
Haije!

1. Tanja:
    10 oktober 2015
    Leuk verhaal weer! Veel plezier verder!
  2. Tamara:
    10 oktober 2015
    Ik wist niet dat jij kleine boertjes kon laten
  3. Paula:
    10 oktober 2015
    Leuk, jullie verhalen. Je leert zo wel stressbestendig te zijn en je aan alle omstandigheden aan te passen. Veel geluk met het vervolg van jullie avontuur. kus Paula
  4. José:
    10 oktober 2015
    Geweldig wat geej allemaol mij maak. Bin benieud nao de foto's. En maar good desse nôw éch bis ingeburgerd, hoefse neet mier op te lette met ut aantal biertjes of cassis. Vuul plezeer verder ennuuhhh... veurzichtig aan.
  5. Pia:
    10 oktober 2015
    Spannende verhalen Lydia! leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Hou je taai in het verre China, veel geluk en plezier enne...........let op je blaas
  6. Tante jeanne:
    10 oktober 2015
    Ik heb weer genoten van jullie verhaal.
    Hopenlijk komt alles in orde met je pinpas.
    We kijken weer uit naar jullie volgende avontuur.
    Groetjes ome hans en tante jeanne.
  7. Marleen olofsen:
    10 oktober 2015
    Wat een mooie dingen maken jullie mee , geniet er maar van !.kijk weer uit naar je volgende verslag. Groetjes Marleen
  8. Jozua:
    13 oktober 2015
    Hey maat,
    Leuk om je belevenissen te lezen/zien, veel plezier verder!
    gr Jozua
  9. Gina:
    18 oktober 2015
    Leuk verhaal Lydia, ook heel herkenbaar. Vooral dat geroggel en gescheet van die Chinezen dat is wel even wennen hè. Leuk dat je er gewoon aan mee doet ;)
    Veel plezier nog!