Yes we did iT!

28 september 2015 - Beijing, China

Yes we did it!!!
We hebben de langste treinrit van de wereld overleefd!
Wat een avontuur , we zijn pas 2 weken weg en hebben al van alles meegemaakt en gezien.
De eerste 3 dagen in Moskou vlogen voorbij we hebben veel rond gelopen en zijn maar 3 van de 4 keer in de metro verdwaald ( valt mee toch?).
Het grappige is dat er Russen waren die ons de weg vroegen? Zien wij er Russisch uit ofzo?? Met onze backpack.
Overal waar je komt in Moskou staat een politie agent op de hoek zelfs in de ondergrondse doorgang voor voetgangers en ook midden in de  nacht! dus je voelt je best veilig.
Hoe wij weten dat ze hier midden in de nacht ook nog staan??? Nou we hadden met onze eerste vriend! Muzz ( uit Dubai) afgesproken om iets te gaan drinken en dat is een beetje laat geworden
Wiste je dat:  de metro in Moskou maar tot 24:00 rijd?, Dat werd dus terug lopen naar ons hostel +/- 1 uurtje.
Inmiddels hadden we nog steeds geen aardige Rus gezien, iedereen kijkt boos en gaat totaal niet aan de kant, niemand spreekt Engels probeer dan maar eens de weg te vragen of eten te bestellen. Maar we kwamen er wel! Onze gebarentaal skills zijn al een stuk verbeterd!
Omdat we al 3 keer verdwaald waren in de metro zijn we ruim oprijd vertrokken om de trein van Moskou naar irkuts te pakken. Wonder boven wonder ging deze metro rit in een keer goed! Dan maar 3 uur rondhangen op het station.
Eenmaal in de trein was het heel ongemakkelijk want wij wisten niks en er zat al een oude Russische vrouw bij ons in de cabine. We wisten niet hoe de bank omlaag ging,  wat handig is om te doen met je tassen of hoe je op het bovenste bed komt( waar is het trapje????)
Wist je dat: wanneer een Rus je iets probeert te vertellen en je het niet begrijpt ze het gewoon telkens herhalen maar dan harder, Ze schreeuwen nog net niet :p.
Maar toen.……………… kwam er een Engels sprekende Russische jongen ( David) bij in onze cabine. Hij heeft ons veel kunnen uitleggen zo ook dat in Rusland het niet normaal ik om na onbekende te glimlachen dit doen hun alleen bij mensen die ze langer kennen ( vandaar dat die politie agenten niet terug lachten).
Na 4 dagen in de trein hebben we geleerd:
- waar het trapje verstopt zit om in het bovenste bed te komen haha.
- om vodka te drinken ( je koopt al een fles vodka voor 2 euro)
- een Russisch kaartspel Durak. ( ben er toevallig heel goed in en heb elke Rus verslagen haha ze snapte er niks van)
- we weten nu alles over powerlifting ( de hobby van David)
David vertelde ons ook dat we een juiste periode hebben uitgezocht om naar Rusland te gaan omdat de koers goed is, eerst was 1 euro 30 roebels en momenteel is 1 euro 73 roebels! Dus voor 4 euro heb je hier al goed gegeten!
We kregen tijdens deze reis ook veeeeeel eten aangeboden van de oude dame en het was ook nog eens lekker( gelukkig)
Wist je dat:
- Russen niet snappen waarom wij deze trein voor de lol nemen?
- alle zwerf honden op stations rondhangen omdat ze hier eten krijgen
- je , je nooit verveeld in de trein.
- je na 4 dagen niet wassen best stinkt ( maar goed dat iedereen het zelfde probleem heeft)  haha
Op het station  in Moskou hadden we ook 2 andere backpackers ontmoet 2 Polen eentje woont nu in Amerika andere in Schotland ( Adam en marcin) . Zij hadden dezelfde route naar Beijing  dus hier hebben we een aantal late avonden mee door gebracht. ( er werd dan natuurlijk vodka gedronken)
Eenmaal in Irkuts waren we zoooo blij dat er iemand ons stond op te wachten want dat wisten we niet zeker! :S
Eenmaal in onze homestay ( bij iemand thuis dus) konden we eindelijk weer douchen :D wat was dat lekker! Haha
Dezelfde dag zijn we naar het baikal meer geweest, om eerlijk te zijn hadden er er meer van verwacht. Er is nauwelijks iets voor toeristen dus even met een bootje het water op zat er niet in.
Irkuts zelf is een grote drukke stad maar er is veel te zien kwa mooie gebouwen ( daarnaast staat dan wel weer een lelijk vertalen gebouw zoals de rest van de stad :P)
nadat we vodka in hebben geslagen zijn we op onze 2e trein trein rit van 1,5 nacht gestapt richting Ulaanbaatar.
In deze trein zaten bijna alleen maar backpackers ( een echte party trein) en deze trein was een stuk luxer! ( betere bedden)
Deze trein rit hebben weer een nieuw kaartspel geleerd van 2 Duitsers ( shithead).
En natuurlijk werd het weer erg laat :0 de dag dat we de trein uit moesten om 5;00 hebben we maar een uurtje geslapen, ( oeps)
We snappen ook niks van het tijd verschil, telkens als we even kunnen uitstappen werd er weer een andere tijd aangegeven op het station. ( we lijken net gevangenen die om de zoveel tijd even frisse lucht mogen halen)
Bij de grens overgang hadden we een stop van 4 uur dus zijn we het dorpje ingegaan om onze laatste roebels op te maken.
Na nog eens 2 uur wachten kregen we dan eindelijk onze stempel in het paspoort!!!
Toen we aankwamen in Ulaanbaatar sneeuwde het! Dat hadden we niet verwacht dus die zelfde dag nog maar een muts gekocht.
De mensen daar liepen nog rond alsof het zomer was. Het kan namelijk -45 graden worden daar.
De volgende dag hadden we een Tour geboekt en zijn we gaan paardrijden, hebben we de turtelrock gezien en het grootste paarde beeld van de wereld.
We hebben ook een tempel bezocht en toen we daar rondliepen vonden we een puppy,
Deze onze chauffeur heeft deze meegenomen en wij mochten een naam bedenken! Haha.
De laatste avond in ulaanbaatar hebben we door gebracht met onze Polen vrienden want die zaten in hetzelfde hostel. Na 2 flessen vodka en wat kaartspelletjes hadden we weer een korte nacht voor de boeg want we moesten om 7:30 weer de trein hebben .
Alle 4 hadden we de wekker gezet om 6:00!!!
Laat nou net zijn dat na 8 jaar Mongolië weer mee doet aan de wintertijd!
Dus toen onze wekker af ging stond er op de gewone klok dat het 7:00 was! We hebben zelfs personeel gevraagd wat juiste tijd is en hun zijden 7:00, dus binnen 20 minuten hebben we snel onze tas ingepakt jas aan en rennen!!! Gelukkig was ons hostel 10 min lopen van station. Eenmaal zeer uitgeput aangekomen op station bleek dus dat de klok verzaten was en we nog een uur hadden. ( voor de mensen die nu lachen na het lezen van dit: het was niet grappig!)
Na een trein rit van 1,5 dag zijn we in Beijing aangekomen!!!!! We hadden het veel anders verwacht namelijk: veel drukker, meer verkeer, vieze lucht. De cultuur schok valt dus  reuze mee! De chinezen kunnen Engels en de gene die het niet kunnen blijven proberen tot ze je geholpen hebben!
En we hebben in een keer de juiste metro gepakt!
Die zelfde dag nog zijn we naar de verboden stad geweest en hebben we heerlijk met stokjes gegeten! En daarna natuurlijk royaal een boer gelaten zonder dat er iemand raar keek! Haha
Vandaag zijn we naar de Chinese muur geweest echt mooi!! Wel jammer dat het regende.

Zo einde van dit lange verhaal! Morgen avond pakken we de nacht trein naar Shanghai!

Doei doei!

1. Gonnie:
    28 september 2015
    Leuk verhaal Lydia en als je weer ergens verdwaald dan kun je nu in ieder geval mett een big smile " ni hau" zeggen.

Groetjes Gonnie
  2. Tanja:
    28 september 2015
    Wat een leuk verhaal.. Dus de mensen in being lachen wel terug? En wel typisch Duitsers die een spel shithead hebben.. Haha veel spang spas hang pang shang hai sambal bei?
  3. Bertie:
    Wat een geweldig verslag
  4. Marleen olofsen:
    28 september 2015
    Wat een avontuur! Geweldige belevenissen , fijn om jullie te volgen. Toch heerlijk om te mogen / kunnen reizen! Groetjes uit zonnig Nederland
  5. Michelle Vercoulen:
    Ha Lydia,

klinkt allemaal heel erg leuk en spannend! Ik hoop dat jullie nog veel avonturen beleven en veel nieuwe vrienden maken. Ik ben wel benieuwd (als je ooit nog terugkomt) naar al die nieuwe drankspelletjes die je hebt geleerd ;)

Heel veel plezier nog!

Groetjes!!
  6. Peter en Silvia:
    29 september 2015
    Fijn om te horen dat jullie fijne avonturen beleven, we wensen jullie nog veel meer avontuur toe. Veel plezier
  7. Gina:
    1 oktober 2015
    Vooral de vodka anekdotes spreken me erg aan!
    Veel plezier verder!
  8. Gerda:
    3 oktober 2015
    Nou meiden, weer een super verhaal. Ik weet nu al dat het straks, over een héle lange tijd echt afkicken wordt.... maar laten we het daarover nog maar niet hebben. Geniet van dit prachtige avontuur.
  9. Paul van Mullekom:
    3 oktober 2015
    Ha dames,

Geweldig blog en deze treinreis staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje. Kun je mij mailen waar je het treinticket hebt geboekt? Mocht je nog tips voor Azie ( Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Birma, Maleisie, Borneo of Indonesie) nodig hebben, laat maar weten. Veel plezier, groetjes, Paul
  10. José:
    6 oktober 2015
    Nou maedjes, ut klink allemaol geweldig, én spannend. Bin beniëd of geej heej strakkes nog wal kint winne aan dit nuchtere kikkerlandje. Geniet d'r van. Viel spass beej ut vervolg.
    Gruusjes