Backpacken met oudjes

29 januari 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Voordat ik aan het verhaal Backpacken met oudjes begin moet ik jullie eerst nog even vertellen over de rest van onze tijd in Myanmar.

Onze jaarwisseling is rustig verlopen :P, we hadden een fiets gehuurd zodat we als echte Hollanders op stap konden. Er was geen 'cafe' waar meerdere reizigers bij elkaar kwamen dus we zijn op zoek gegaan naar een plek waar meer mensen waren. We kwamen uit bij een restaurant wat vol zat met toeristen en waar gezellige muziek was. Hier hebben we wat gegeten en kregen we gezelschap van nieuwe vrienden waarmee we het nieuwe jaar hebben ingeluid.
De volgende dag hebben we niet veel gedaan want we moesten even bijkomen :P

Na het dagje bij komen vertrokken we met een volgepropte mini bus naar Kalaw.
Vanuit kalaw  zijn we begonnen met een 3 daagse wandel tocht naar het Inle lake.
We waren met een groep van 7 waarvan 3 Nederlanders en 4 Italianen en dan nog onze  gids natuurlijk. Het landschap waar we door liepen was erg mooi! We liepen door de vele Chili velden en bleven de eerste nacht slapen bij een gezin thuis in een klein dorpje. Er was een grote ruimte waar een groot dun matras op de grond lag en waar we dus met z'n alle langs elkaar gingen slapen, erg gezellig dus. We hadden de eerste dag 17 km gelopen en de volgende dag stonden we vroeg op om een mooie zonsopgang te bekijken. De 2e dag moesten we het langste stuk van deze trip lopen namelijk 21 km. Onze Tour gids hield wel van offroad routes de we hebben heel wat mooie plekken gezien. De 2e nacht sliepen we met meerdere groepen bij de monnik, een hele aparte ervaring maar het was erg leuk. Ook hier sliepen we op dunne matjes op de vloer. In Myanmar koelde het in de avond erg af, het was dan z'n 10 graden. ( ja dat zijn wij niet meer gewent) na deze 3 dagen waren we dus ook verkouden :p.
Eenmaal aangekomen in Inle lake stapte we op de boot en kregen we een Tour over het meer. Tijdens onze reis in Myanmar hadden we nog niet veel toeristen gezien maar eenmaal bij het meer zag je mega veel toeristen. Dit merkte je ook al meteen aan de bevolking want ze proberen je weer van alles te verkopen en tijdens onze boot Tour werden we natuurlijk ook bij een Goudsmit gedropt.

Bij Inle lake zijn we 3 dagen geweest, eerst moesten we even bijkomen van onze wandeltocht. Vervolgens hebben we een fiets gehuurd en hebben we een poging gedaan het meer rond te fietsen, toen we er achter kwamen dat het meer best groot is hebben we halverwege maar een bootje gepakt en zijn met de fiets op de boot naar de andere kant van het meer gegaan. Vanuit hier zijn we vervolgens naar een wijn garden gegaan en hebben met een prachtig uitzicht genoten van een aantal wijntjes :P.

Van Inle lake zijn we met de nacht bus naar yangon gegaan. We zagen er een beetje tegen op om de nacht bus te pakken omdat het vervoer in Myanmar tot nu toe niet heel geweldig was. Tot onze verbazing was het een mega luxe bus! We kregen koekjes, drinken en zelfs een tandenborstel! In yangon zijn we naar een grote goude tempel geweest, dit was erg mooi om te zien. Verder is yangon niet echt een mooie stad, het is erg druk en de straten zijn vies, maar dit zijn we inmiddels wel gewent.

Vanuit yangon gingen we met het vliegtuig terug naar Bangkok en zijn we gezellig met Sarah en haar vriend gaan uit eten. De volgende dag is manon gaan shoppen en ik ben naar de bioscoop gegaan, vervolgens gingen we naar het vliegveld om mijn ouders op te halen. Na een uur zenuwachtig wachten waren ze er dan eindelijk :P. Eenmaal in het hotel mocht ik dan naar 3 maanden pinpas loos door het leven te zijn gegaan eindelijk mijn nieuwe pinpas in ontvangst nemen!!!! Ook hadden ze voor manon haar laptop bij en de echte hagelslag en voor mij M&Ms en erwtensoep!!! Het viel me wel tegen dat ze geen frikandellen mee genomen hadden! Haha. (Ik heb zin in een frikandel :P)
Die avond zijn we gezellig gaan uit eten om bij te kletsen.

De volgende dag gingen we de toeristische route doen die manon en ik nog niet gedaan hadden. En wat is een toeristische route in Bangkok zonder opgelicht te worden door een tuktuk! We werden 500 meter voor het paleis ( wat we wilde gaan bezichtigen) aangesproken door een man die zei dat het paleis tot 14:00 gesloten is voor publiek, maar hij wist wel wat we nu dan eerst konden gaan bekijken. Nou wij in goed vertrouwen gezegd dat we dan wel een rond rit willen voor 2 euro met een tuktuk. De eerste stop was een kleine Boeddha maar de 2e en 3e en bijna 4e waren dus van die goud winkels. Bij de 3e stop vonden we het wel genoeg dus zijn we uitgestapt en hebben vanuit daar een taxi gepakt terug naar de plek waar we gestart waren :p. Eenmaal bij het paleis probeerden anderen mensen het gewoon weer! Ze zeiden dat paleis tot 14:00 gesloten is terwijl je gewoon ziet dat er mensen naar binnen gaan! Maja we hebben uiteindelijk het paleis gezien! Doel bereikt :P.

De volgende dag moesten we al op de trein stappen richting koh tao omdat de nacht trein vol was. Na een dagje trein zitten gingen we verder met de nacht boot richting koh tao.
Gezellig met de oudjes in een stapelbed in een nacht boot, wie had dat ooit verwacht :p.

De eerste dag in Koh Tao moest het natuurlijk de hele dag gaan regenen! Het schilt dat het dan nog steeds 35 graden is dus we zijn gewoon gaan zwemmen, nat wordt je dan toch haha.
De volgende dag zijn we met z'n  3e ( manon ging niet mee) gaan snorkelen. We hadden een privé bootje voor de hele dag. We hebben z'n 5 uur gesnorkeld en zijn vervolgens naar een erg mooi eiland gegaan om te zonnen. In het begin van de dag was het bewolkt dus we hadden ons niet met zonnebrand ingesmeerd voordat we gingen snorkelen, bij de laatste snorkel stop kwam de zon te voorschijn dus we hebben 3 nachten niet op onze rug kunnen slapen want die was een beetje rood. :P

Na koh Tao zijn we met de boot naar Koh Samui gegaan, hier zijn we 3 dagen gebleven.
De eerste dag hebben we hier een kook cursus gehad, dit was gezellig alleen soms een beetje te pittig :p. Vervolgens werden we afgezet bij een grote markt waarna we met z'n alle naar de bioscoop zijn gegaan :P.
De volgende dag ben ik met vaders en moeders naar de waterval gegaan, dit was ook tevens een fitness dag aangezien de tuktuk je afzet onder aan de berg en je dan nog 1,5 uur in 35 graden de berg op mag lopen voordat je een waterval ziet. Onderweg kwamen we langs de olifanten, hier kon je ook een olifanten rit maken maar dit vonden we een beetje zielig. De rest van de dag hebben we op het strand door gebracht.
Op dit strand heb je hele grote golven, hierdoor is pap er achter gekomen dat zijn zonnebril niet kon zwemmen :P.

Vanuit Koh Samui zijn we naar langkawi (Maleisië) gegaan. Dit is geen toeristische route en dat was ook wel te merken. We moesten verschillende keren overstappen van bus en de laatste bus was een locale bus, Deze bus was zo vol dat we moesten staan! Gelukkig duurde deze bus maar 2 uur :p, In Thailand zijn de jongeren zo opgevoed dat ze hun zit plaats meteen afgeven aan een ouder persoon, dus moeders kon fijn gaan zitten :P.
Na de 2e bus kwam ik er achter dat ze in mijn grote backpack gezeten hadden, er was gelukkig niks uitgehaald! maar goed dat ik altijd alle waardevolle spullen bij me draag.
Nadat we een overnachting hadden in een onbekend plaatsje om de volgende ochtend vroeg de Ferry te pakken kwamen we dan eindelijk aan in Langkawi!

Langkawi is echt een mooi eiland! We hebben hier 2 scooters gehuurd wat inhoud dat moeders achter op een scooter moest HAHA! Wie had dat ooit gedacht dat moeders dat zou doen!  Links rijden went ook sneller als wat ik gedacht had, ik kon vast oefenen voor nieuw zeeland. De eerste dag zijn we eerst naar het vliegveld geweest omdat we vliegtickets moesten regelen hierna zijn we even aan het strand gaan liggen en hebben nog wat rond gereden. De 2e dag zijn we naar de kabel baan gegaan en zijn we op het hoogste punt van het eiland geweest. Het uitzicht was echt super!! De wachtrij was ook gigantisch maar het was zeker de moeite waard! De volgende dag zijn we naar een afgelegen stuk strand gereden wat blijkbaar een 'privé' strand is, we moesten namelijk een contract tekenen met allemaal regels. Het was ook wel echt een mooi strand!

Helaas moesten we dit prachtige eiland weer verlaten want we gingen met het vliegtuig naar Kuala lumpur. Dezelfde dag ging ik nog met pap en mam op stap, we pakte de Hop on Hop off bus omdat pap en mam maar 1,5 dag hadden om de stad te kunnen zien. De volgende dag gingen we naar de brug en de top van de Petronas torens waar je over de hele stad kon kijken. In de avond was het dan tijd om de oudjes naar huis te sturen en afscheid te nemen voor onbepaalde tijd :P.
Nadat ik een uur lang gehuild heb kon ik dan eindelijk slapen. (Hahaha grapje)

De dag erna ging ik alleen op pad want manon is er al een paar dagen niet lekker aan.
Ik ben naar de batu cave gegaan, dit is een grot waarbij er een rond gat in plafon zit wat erg mooi uitziet! Voordat je in de grot bent moet je eerst een grote trap op, hier waren ook heel veel apen die best dichtbij kwamen. Er was ook een aap die achter mij aan kwam omdat ik niks te eten gaf, toen moest dus even op de vlucht!
Momenteel ben ik onderweg naar het Tioman eiland, dit is het eiland waar expeditie Robinson is opgenomen! We hebben even een tussen stop in Mesing omdat de volgende boot pas morgen vertrekt.

Zoals jullie misschien ook gezien hebben in mijn reis planning vliegen wij 9 februari naar Auckland (nieuw zeeland) vanuit Singapore. We krijgen dan bezoek van Lisa en Mike en gaan dan gezellig een maand door nieuw zeeland trekken!! Vervolgens zal ik dan naar Indonesië vliegen om daar een maand met Angeliekje rond te reizen. Manon zal dan gaan werken in nieuw zeeland.
Zo zijn jullie weer even op de hoogte van onze plannen :P

Nou tot de volgende keer dan maar weer! :D

Haije!

1. Tanja:
    29 januari 2016
    Leuk hoor.. de oudjes op reis..
  2. Tante jeanne:
    29 januari 2016
    Leuk verhaal weer lydia . Beterschap manon.
    Ook weer allemaal leuke fotos die voorbij kwamen
    Op facebook. Groetjes uit venlo van ome hans en
    Mij.dikke kus.
  3. José:
    29 januari 2016
    Nou maedjes, wat heb geej weer un super verhaole te vertelle. Ik haop det Manon gauw opknap en det ge dan lekker verder kint geniete én werke én leuke dinge doon en zeen. Vol spanning wach ik op ut volgende verhaol. Gruusjes....
  4. Gerda:
    30 januari 2016
    Super verhaal met super foto's. Toch wel leuk dat pa en ma "op bezoek" zijn geweest! In 2008/9 zijn wij 3 maanden in Thailand geweest waaronder 10 dagen op Koh Samui. Wat is het daar mooi en wat hebben we er lekker (vis) gegeten. Geniet nog van jullie toekomstige avonturen en we wachten weer op het volgende reisverslag.