HAPPY NEW YEAR!!

31 december 2015 - Bagan, Myanmar

De nacht bus van vientiane naar luang prabang was erg gezellig want we hadden een 2 persoons bed. Dit was de eerste nachtbus waar je 'normaal' in kon liggen, alleen jammer dat er zo veel gaten in de weg zaten en veel bochten. Je moest dus uitkijken dat je niet het bed uitrolde :p.
Eenmaal bij ons hostel kregen we gewoon een privé kamer terwijl we voor een drom betaalde, was dat even een tegenvaller dus, haha.

In luang prabang zijn we naar de kuang si watervallen geweest, dit was erg mooi!! Hier zou je ook mogen zwemmen maar helaas was het hier te koud voor. In Luang prabang was het gewoon 15 graden! Zelfde temperatuur als in Nederland op dat moment! Het was voor ons dus even wennen ook omdat we al lang geen spijkerbroek meer aangehad hadden :p.
Overdag was er een markt waar je eten kon kopen, je kon er de raarste dingen kopen zoals cavia en eekhoorn we hebben dit maar niet geprobeerd.
In de avond was er een grote markt waar je kleren, tasjes en nog veel meer kon kopen.
Inmiddels heb ik te veel spullen gekocht dus het wordt tijd dat mijn ouders op bezoek komen om alles mee te nemen haha.
Er was ook een straatje waar je goedkoop lokaal eten kon krijgen, hier waren wij dus elke avond te vinden :p.

Van luang prabang ging we weer terug naar vientiane om ons visum van Myanmar op te halen. Helaas was de luxe slaapbus vol en moesten wij met een 'vip' busje. Nou dit busje was dus absoluut geen vip busje! Naar 10 uur niet slapen en een nieuwe vriend op mijn rechterschouder was ik erg blij dat deze rit voorbij was!
Eenmaal weer in vientiane moesten we weer 10 uur wachten voor we op de trein konden stappen naar Bangkok!
Eenmaal in trein dachten we dat we in een discotheek beland waren want natuurlijk was in onze wagon een elektriciteit probleempje, maar na een vertraging van 1,5 uur was dit probleempje ook weer opgelost. Na een diepe slaap werden we dan eindelijk wakker in Bangkok!!!

Eenmaal in Bangkok waren we erg blij dat we weer gebruik konden maken van de metro, deze hadden we wel een beetje gemist want met de metro hoef je vooraf niet te onderhandelen over de prijs. :p
We bleven in Bangkok bij Sarah slapen die vanaf augustus in Bangkok verblijft ivm haar studie. We kregen dus een privé Tour naar de beste plekken van Bangkok en dat terwijl we geen een tempel gezien hebben haha. De culturele route doen we over 2 weken als mijn ouders op bezoek komen :p.
We zijn naar de bioscoop geweest en we hebben ons zelf kerst kadows gekocht :p.
We gingen uiteten op plekken die we zelf nooit gevonden zouden hebben! En natuurlijk zijn we ook uitgegaan! Een keer naar een skybar met erg mooi uitzicht en een keer naar khao san road, dit is de backpackers straat van Bangkok. Hier kon je ook een schorpioen op een stokje eten! Dit wouden we eigenlijk doen maar het was belachelijk duur.
In Bangkok zijn we ook voor het eerst in een 7-eleven winkel geweest haha, ja dat mag je niet missen als je naar Thailand gaat! Deze winkel kom je op elke hoek tegen en is 24/7 open.
Wist je dat ze in Bangkok elke dag om 18:00 het volkslied afspelen door de hele stad en dat iedereen dan stil blijft staan. Ook als je naar de bioscoop gaat wordt voordat de film begint het volkslied afgespeeld en moet je dus gaan staan.
Als extra kerst kadowtje heb ik mij een tattoo laten zetten :O ( nou mag ik helemaal niet meer thuis komen :p )

Van Bangkok pakte we de nacht trein naar chiang mai, ze hadden de airco zo laag staan dat je zelfs je eigen adem kon zien! Het was dus een erg koude nacht :p.
Eenmaal in chiang mai gingen we eerst op zoek naar een taxi met taxi meter omdat je in Thailand vaak voor de gek gehouden wordt. Maar blijkbaar hebben ze alleen tuktuks in chiang mai dus we konden lang zoeken :p.

In chiang mij hebben we dus onze kerstdagen doorgebracht. Kerst avond hebben we een kook cursus gehad, deze was erg leuk! We hebben een receptenboekje mee dus we kunnen thuis oefenen. 1e kerst dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we als echte cultuurbarbaren 5 seconden voor elke tempel gestopt en weer verder gefietst :p. Na 3,5 maand Backpacken heb je het wel gehad met de tempels. We zijn met de fiets naar het 3D art museum gegaan, dit was erg leuk! We hebben veels te veel foto's gemaakt. Vervolgens wouden we met de fiets naar een groot winkel centrum om daar naar de bioscoop te gaan. Enthousiast waren we onderweg naar de bioscoop aan het fietsen toen we door kregen dat we over een soort van snelweg aan het fietsen waren hihi. Achja wat maakte het uit we waren er toch al bijna :p
Na de bioscoop gingen we opzoek naar het juiste restaurant voor ons kerstdiner, en die vonden we! We gingen eten bij een sushi restaurant waar het eten telkens op een lopende band voorbij komt en je kunt pakken wat je wilt. :D
Eenmaal uitgegeten moesten we weer terug fietsen naar ons hostel over de snelweg maar dit keer in het donker zonder fietslicht :O  maar ook dit hebben we weer overleefd! :D
2e kerst dag hebben we lekker niks gedaan. Tijdens etenstijd zijn we naar de kerstmarkt gelopen en hebben daar een grote gegrilde vis gegeten waarna we bij het hostel nog een paar biertjes hebben gedronken onder het genot van een kaartspel met onze kerst vrienden.
Onze kerst was dus zeker geslaagd, en die van jullie?

Van chiang mai was ons plan om met de bus naar Myanmar te gaan maar we kwamen er achter dat dit niet mogelijk is ivm de grote bergen die er tussen liggen. Er zat dus niks anders op dan het vliegtuig te pakken. De vlucht duurde 1 uur en 20 minuten en we kregen zelfs avond eten!

We kwamen aan in madalay, een grote drukke stad. Met enige moeite kwamen we aan bij ons hostel waarna we opzoek moesten naar een pin automaat. We wisten dat pinnen in Myanmar een probleem kon zijn dus we waren op het ergste voorbereid :p.
Na 10 pinautomaten was er dan eindelijk eentje die werkte en ook nog eens geld had :D
In mandalay voelde we ons niet geheel veilig omdat er overal mannen rond hangen en wanneer het donker is zie je nauwelijks vrouwen op straat. Ondanks dat we ons er niet veilig voelden waren de mensen wel allemaal erg vriendelijk! Myanmar is nog niet lang geleden geopend voor toeristen, we worden dus door iedereen aangekeken en iedereen wil hallo zeggen. Het lijkt net of we weer in China zitten.
We schrokken ook wel een beetje van de armoede hier, je zag veel mensen die op straat sliepen en erg mager zijn.

Van mandalay gingen we naar bagan, hier moeten de mooiste tempels van Azië liggen!
We pakte de nacht trein omdat dit de goedkoopste optie was. We hadden eerste klas kaartjes gekocht voor 1,20 €. Dit was de oudste trein waar we ooit in gezeten zullen hebben! Er waren geen deuren dus uitstappen kon ten aller tijden. De trein ging 20 km per uur om te voorkomen dat die niet van de rails af vloog. De ramen konden niet dicht dus het was heeeeel erg koud! Manon is zelfs in haar slaapzak gaan zitten. In deze nacht trein hebben we dus niet bepaald geslapen :p.  Maar we zijn weer een ervaring rijker.
Eenmaal aangekomen moesten we weer een discussie voeren met de tuktuk om bij het hotel te komen. Maar ook hier zijn we weer aangekomen.

Momenteel zitten we dus in bagan (Myanmar) vanmorgen hebben we een E-bike gehuurd en de tempels bekeken. De tempels zijn erg mooi en het uitzicht van bovenaf is nog mooier!
Nu gaan we eerst dutje doen en daarna gaan we een leuke bar opzoeken om het nieuwe jaar in te zuipen! :p

Namens manon en mij allemaal een goede jaarwisseling! Niet te zat en voorzichtig met het vuurwerk :P

En voor de mensen die dit ietsjes later lezen: gelukkig nieuwjaar!
Haije!

1. Paula:
    Hallo Lydia.
    Ik denk datje moeder niet blij is geweest met dat snelwegverhaal en die enge mannen. Jullie ook een leuke jaarwisseling, eerder als hier toch? En een gezond en gelukkig 2016 ook voor Manon
  2. Yvonne:
    jullie ook de beste wensen voor 2016
    en nog heel veel plezier !
  3. Gerda:
    31 december 2015
    Hoi, Lydia. Weer een mooi verhaal. In 2008/09 zijn wij ook drie maanden in Thailand geweest. ik herken heel veel. Mooi en prachtig om dit weer terug te zien. Geniet van deze mooie reis en het avontuur samen met Manon. Wens jullie alle goeds voor 2016. Geniet er nog van en kom weer heelhuids thuis.