Road trippers 2016!

7 maart 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Onze eerste bestemming van deze trip was................ Oma! Haha. Mam heeft een kennis die een zus heeft die in nieuw zeeland woont en zei had een kadowtje mee gegeven aan mike om af te geven. We noemen haar oma omdat ze al +/- 80 jaar is, ze woont samen met haar man in Hamilton ( net iets onder Auckland ). We hadden oma van te voren gebeld om te zeggen dat we langs kwamen, eenmaal daar stond oma heel vrolijk te zwaaien want ze waren erg blij met onze komst. Oma had heerlijke broodjes voor ons klaar gemaakt en we zijn gezellig buiten gaan zitten. Een klein uurtje later kwam de zoon van oma die 'toevallig' meerdere huizen heeft en vroeg of wij misschien gebruik wilde maken van een van zijn huisjes, daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen!!

Voordat we naar het huis gingen waar wij mochten slapen gingen we naar zijn huis waar we een heeeeeeele grooooote fles bier vanuit zijn tap kregen, hij had namelijk ook zijn eigen bierbrouwerij ( waarom ook niet). Zijn huis was zo groot dat ik het niet kon laten om te vragen of hij ook een thuis bioscoop had, als antwoord kreeg ik uhm..... Nee maar ik heb wel een binnen zwembad en een tennisbaan.

Eenmaal terug in de auto ( allemaal met open gevalle mond) vroegen wij ons af in wat voor huis we terecht zouden komen.
Toen we aankwamen bij het huis rende we rond als een stel klein kinderen op pakjes avond haha. Wat een prachtig huis! Boven op de berg met oneindig mooi uitzicht!! En de bedden lagen zooooooo lekker!! Beetje jammer dat deze niet in mijn backpack paste. We mochten zelf weten hoelang we hier wilde blijven, de eigenaar genaamd Willy kwam de volgende ochtend langs om naar onze route te kijken. Er waren een aantal activiteiten die we wilde doen en in de buurt van het huis lagen dus konden we er 3 nachten verblijven :D.

De eerste keer wakker worden in het huis was echt genieten! Je wordt wakker en kijkt tegen een prachtig uitzicht aan! Nadat we heerlijk buiten ontbeten hadden en onze route besproken hadden met Willy gingen we op pad. We gingen naar een oude historische brug kijken die Willy ons aangeraden had, hierbij was ook een korte wandelroute in een kloof wat erg mooi was om te zien. Hierna zijn we een tubing Tour gaan doen waarbij je een grot binnen gaat en glow wormen kunt zien. Eerst moesten we een wetsuit aan, deze gaan erg moeilijk aan vooral wanneer ze al nat zijn :P maar we waren blij dat we er een aan hadden want het water was koud!. Na een korte wandeling waren we al snel in de grot waar je de eerste glow wormen al kon zien. We moesten in de band gaan hangen en werden in een lange rij aan elkaar vast gemaakt. Vervolgens moesten we onze lampjes uit doen en zag je heel veel glow wormen. Dit was erg mooi om te zien! Allemaal kleine groene lichtjes boven in de grot. Ondertussen dreef je in het water en had je geen idee wat er allemaal onder je kon zitten. We moesten ook een keer van een glijbaan af en een keer springen wat best gaaf was. Eenmaal terug waren we erg blij met de gratis warme chocomelk :P.

De volgende dag stonde we al vroeg op, wat erg moeilijk was in dit heerlijke bed! Want we gingen naar 'de hobbits movie set' deze Tour duurde 2 uur en was erg leuk om te zien. Dit alles was gebouwd om maar 6 minuten in beeld te zijn ( totale tijd van alle films!). Het was erg druk in het park want elke toerist die naar Nieuw-Zeeland komt gaat hier zeker een keer heen. We kregen een rondleiding door het park en mochten de huisjes van binnen bekijken, niet dat hier veel te zien was want de filmset van de binnen kant was in studio gebouwd. Na een hobbit biertje gingen we waar verder naar de volgende bestemming: Tauranga. Hier hebben we de wandelroute gedaan bij mount Maunganui. Deze route, is zeker de stijle wandeling omhoog waard! Want wat een mooi uitzicht( alweer) je kon de hele kust lijn zien van Tauranga. Na deze wandeling in de volle zon met 30 graden waren we wel even toe aan een duik in de zee, wat we natuurlijk ook gedaan hebben. Eenmaal terug in het huis gingen we nog even naar de lokale bar om kennis te maken met de dochter van Willy.

Helaas moesten we vandaag het huis verlaten van Willy om verder te reizen, als dank hebben we natuurlijk een groot kadowtje achtergelaten voor Willy  ( nee geen vieze onderbroeken).
Daarna reden we naar een andere lord of the rings movie set die Willy ons aangeraden had namelijk Hairy Feet. Deze plek is onbekender dan de vorige maar wel een stuk mooier! Hier zijn dan ook maar liefst 16 minuten film opgenomen! :O. We kregen een privé rondleiding wat erg fijn was. We mochten zelfs schaapjes aaien! Waarbij ik een mooie selfie met de schaap heb kunnen maken, haha!. De vrouw die de rondleiding deed was de eigenaar van het stuk grond, ze had overal bij mogen zijn tijdens de opnames en kon er veel over vertellen. Het stuk achtertuin wat deze vrouw bezit was dan ook erg mooi en erg verschillend in natuur.
Na deze Tour reden we door naar wellington via de kust, dit was 6 uur rijden en tussen door moet je ook nog een paar keer stoppen om van het prachtige uitzicht te genieten!

De volgende dag moesten we al vroeg op om optijd bij de Ferry te zijn, blijkbaar was een uur eerder aanrijden niet genoeg want we stonden in de file! We waren om 8:00 vertrokken en moesten om 9:00 inchecken met de auto en het zou maar 15 min rijden zijn! Toen we om 9:00 nog geen 5 meter verder waren kregen we het wel een beetje benauwd, een ticket voor de Ferry kost namelijk 211,- euro!! Om 10:00 zou de boot vertrekken en 5 minuten voor vertrek stonden we gelukkig op de boot! Het uitzicht tijdens deze boot trip is ook prachtig!! Vooral wanneer je bijna bij het Zuidereiland bent. Als je goed kijkt kun je soms ook dolfijnen spotten!
De boot rit duurt 4 uur dus eenmaal aangekomen reden we meteen door naar Nelson waar we 2 nachten verbleven.
In Nelson hebben we eerst lekker uitgeslapen! Is ook belangrijk! Hierna zijn we naar een farmers market gegaan en hebben we geshopt, in de avond zijn we naar de bioscoop gegaan.

De volgende dag moesten we alweer aanrijden naar Fox Glacier, deze rit duurde ook z'n 6 uur en dan moesten we natuurlijk ook nog een paar keer stoppen. Deze route langs de kust was erg mooi! Je zag ook meteen het verschil tussen de natuur in het Noordereiland en zuidereiland, in het zuiden is ook veel groen maar lijken de bossen meer op regenwouden. Het regent hier zo veel dat op de bomen ook allemaal mos groeit waardoor echt alles groen is. Tijdens het rijden zie je dan ook aan de linker kant dicht begroeide bossen en bergen en aan de rechter kant zie je strand en veel rotsen

De volgende dag stond er dan een activiteit gepland wat ik al erg lang wilde doen!! Namelijk met een helikopter naar de Fox Glacier en hier een wandeling maken. Voordat we in de helikopter stapte kregen we eerst de juiste kleding en schoenen. Eenmaal in de helikopter was het heel raar om eindelijk in een helikopter te zitten maar het was wel heel erg gaaf! Helaas duurde de vlucht maar 5 minuten maar je wilde dan ook wel graag uitstappen want je stond dan namelijk op de Glacier!!! Whoehoeeee!!! Bucket list: check.
Als een stel pinguïns liepen we naar een veiliger stuk ijs waar we dan spikes kregen voor onder onze schoenen  zodat we 'normaal' konden lopen.
We deden een wandeling van 2 uur en wanneer er een mooie kloof ijs was werd er gekeken of we hier door heen of onder door konden lopen. Helaas waren de kloven die we tegen kwamen niet stevig genoeg maar we konden er wel telkens een stukje in om te kijken hoe het eruit ziet. De gidsen moeten ook elke dag weer kijken hoe ze kunnen lopen aangezien het ijs zich telkens verplaatst. Het was allemaal prachtig om te zien! Het is ook een raar idee dat je op 200 meter dik ijs staat dus wanneer je iets hoort kraken slaat je hart weer ietsjes sneller. We konden ook onze flesjes vullen met het water van de kleine riviertjes die er waren. Na 2 uur lopen denk je dat je ver gelopen hebt maar dat blijkt dan niet zo te zijn, door alle obstakels loop je vaak weer een stukje terug om verder te kunnen.
Na de wandeling werden we weer met de helikopter opgehaald en binnen 5 minuten stond je weer op normale bodem in 25 graden.
Het was echt een geweldige ervaring en zou het iedereen aanraden om te doen! Mocht je ooit in de buurt zijn :P.

Mijn verhaal wordt alweer erg lang dus ik zal afsluiten en de rest van nieuw zeeland in een volgend verhaal vertellen. Momenteel zit ik op de Ferry terug naar het noorder eiland, de Ferry komt elk moment aan dus moet sowieso stoppen :P

Aufwienerschnietsel!!

1. Paula:
    Hoi Lydia en reisgenoten,
    Weer genoten van je verhaal, is echt een stukje meebeleven zo!
    Zie uit naar het vervolg en foto's video's.
    Veel plezier daar allemaal en rij voorzichtig ( rijden ze trouwens links?)
  2. Gerda:
    Hoi dames,
    Ja, wat zal ik nou schrijven? Prachtig, geweldig, mooi, magnifiek, super, tof enz. Weer genoten van jullie avonturen. Groetjes.
  3. Marleen olofsen:
    7 maart 2016
    Wat een geweldige ervaringen maken jullie mee. Geniet er maar super veel van. Groetjes Marleen