Road trippers 2016 deel 2

21 maart 2016 - Probolinggo, Indonesië

Daar ben ik weer :p, na 1,5 maand geen verhaal te plaatsen krijgen jullie er ineens 3 in korte tijd! Haha.
Wat ik jullie in mijn vorige verhaal vergeten te vertellen ben is dat onderweg naar Fox Glacier mijn telefoon nog even kapot moest gaan. De oplader voor in de auto had kortsluiting terwijl mijn telefoon aangesloten was en dat vond die niet zo leuk. Dit was mijn 3e tegenvaller in 6 maanden tijd, nou maar hopen dat het de laatste was! Voor de gene die vorige 2 vergeten zijn: 1. Al mijn e-mails zijn geblokkeerd in China en het lukt niet om te deblokkeren aangezien ze aan elkaar gekoppeld waren. 2. Mijn pinpas was ingeslikt. Maar verder gaat alles goed! Haha.

Eens kijken...... Na Fox Glacier gingen we naar Queens town, een kleine stad wat volledig gericht is op toeristen. Als je gaat winkelen kom je alleen kampeer/sport winkels tegen en lokale bedrijven die activiteiten organiseren. Queens town staat ook bekend om de beste hamburgers van.... Nieuw zeeland? ( even vergeten wat precies) namelijk de Fergburger! Deze moesten wij natuurlijk proberen, normaal gesproken sta je hiervoor 2 uur in de rij ( ja zo geliefd is deze burger) maar wij hadden het geluk meteen te kunnen bestellen dus we hadden binnen 10 min al onze bestelling! Wat een mee valler!  En wat was deze burger lekker!! Zeker het 'snelle' bestellen waard haha. Nee serieus hij was wel echt lekker.

De volgende dag hadden we een dagtour geboekt naar Milford Sounds, we hadden extra een dagtour genomen omdat het 4 uur rijden is naar het natuurpark en dan moet je ook weer terug.
We vertrokken dus al vroeg met de bus namelijk 5:00, we moesten dus heeel vroeg opstaan maar we konden lekker in de bus verder slapen. Eenmaal in het park was het nog wel een uur rijden tot we aan het andere kant van het park waren waar we een boottocht hebben gedaan. Het park is echt prachtig!!! Als je naar Nieuw-Zeeland gaat moet je hier heen!! Het is wel jammer dat hier geen wandelroutes zijn dit is omdat het te gevaarlijk is om door de boes boes te gaan wandelen, wel heb je verschillende plekken waar je even kunt stoppen om rond te kijken en te genieten van het prachtige uitzicht! We stopte op een plek waarbij de bergen weerkaatsen in het water wat erg mooi was! Op Facebook zie je hier een foto van. Na de busrit stapte we dus op de boot waarmee we 2 uur een tocht hebben gemaakt op de rivier. We hebben 2 uur lang voor op het dek gestaan en dat was best wel koud! Maar het uitzicht was zo mooi dat we fijn bleven staan :P. We kregen er ook een gratis douche bij want de boot kwam ook heel dicht bij een waterval, best grappig om allemaal die Chineesjes weg te zien waaien haha.

De dag erop ben ik mij een nieuwe telefoon gaan halen! Doei doei zakcentjes :(
Hierna zijn we iets gaan doen wat ik ook graag wilde doen!! Namelijk………rodelen of ook wel 'De Skyline Ludge' genoemd, Het is iets anders dan wat we gewend zijn. Je moet hierbij namelijk ook zelf sturen en je gaat een 'weg' af ipv een rodelbaan. Je kunt het dus ook vergelijken met karten alleen zonder motortje. Het is echt super gaaf!! En ondertussen heb je ook nog eens super mooi uitzicht!! Vandaar de naam skyline Ludge. We mochten maar liefst 4 keer van de baan af en het was hilarisch! Telkens tegen elkaar aan botsen en pogingen doen om in te halen :P bij de laatste ronden hadden er een wedstrijdje van gemaakt: de gene die wint moet op het luchtbed slapen. We hadden die avond namelijk een slaap plek geboekt met maar 3 bedden, haha. Iedereen ging dus op het laatste moment op de rem :p. Uiteindelijk heeft mike deze rit gewonnen en was hij de gelukkige winnaar van een heerlijk luchtig bed.
Na deze leuke activiteit zijn we dan door gereden naar onze slaapplek in de buurt van Mount Cook.

De volgende dag stond natuurlijk Mount Cook op de planning, de weg er heen duurde z'n 1,5 uur maar onderweg was er al genoeg moois te zien! Voordat je bij Mount Cook aan komt reed je voorbij een groot meer wat er erg prachtig uitzag met Mount Cook nog ver op de achtergrond. Eenmaal aangekomen in het plaatsje Mount Cook zijn we meteen begonnen aan een wandeling van 3 uur, ma 1,5 uur kwam je uit bij een meer met grijs water en daarachter de prachtige Mount Cook. Hier hebben we even gezeten en genoten van het mooie uitzicht.
Eenmaal op de terug weg was het uitzicht over het grote meer wat we op de heen weg ook zagen nog mooier! Dit kwam doordat de zon op het water scheen waardoor het nog blauwer leek. Dit was echt super mooi om te zien! Op de foto's leek het net of we de blauwe kleur bewerkt hadden.

Onze volgende bestemming was Akaroa, een plaatsje in de buurt van Christchurch (dit had Willy ons aangeraden). Het was idd een erg mooie plek wat iets minder bekend is bij toeristen die per auto reizen, hier stoppen namelijk wel verschillende cruise schepen waardoor het met momenten drukker is.  De route er heen was ook weer een totaal andere natuur dan we al gezien hadden. We hadden hier een heel leuk hostel het was namelijk een soort boerderij, ze hadden schapen, kippen, honden en gemene ganzen los rond lopen. Voordat ik ging slapen vond ik een redelijk grote wandelende tak in mijn backpack :P.  Dit hostel was echt iets voor manon en mij! mike en Lisa vonden 2 nachten hier wel genoeg.

In Akaroa hebben we een boottour gedaan waarbij je dolfijnen ging spotten en misschien wel pinguïns. We hebben veel dolfijnen gezien, zeehonden en zelfs een kop van een pinguïn. De gids vertelde zelfs dat wanneer er een ijsrots afbreekt in Antarctica deze hier voorbij komt drijven, dit was kort geleden nog gebeurt.
Na deze tour reden we meteen door naar Christchurch want deze stad wilde wij ook graag zien omdat je hier veel historische gebouwen zou hebben. Nou niet dus, want 5 jaar geleden is hier een grote aardbeving geweest waardoor ze nu nog steeds bezig zijn met opbouwen. Er is daarom ook niet veel te doen in Christchurch, want de historische gebouwen die nog overeind staan zijn ze nog aan het opbouwen en kun je dus niet zien. Ze hebben zelfs het winkelcentrum al 5 jaar in open containers zitten, ze zijn nog bezig met het bouwen van een modern winkelcentrum. Van de oude historische gebouwen waar Christchurch om bekent staat is dan momenteel niks van terug te vinden, en alles wat nieuw gebouwd wordt zijn moderne gebouwen erg jammer dus. Wat ze wel nog hebben behouden is de oude tram die door de stad rijd (best grappig) je kunt hiermee ook een citytour doen.

De volgende dag stonden we weer vroeg op om naar Hanmer springs te rijden, deze rit duurde ongeveer 5 uur. Wat ik vergeten was te vertellen is dat ze links rijden in Nieuw Zeeland, je stuur zit dus ook aan de andere kant :p. Hier heb ik snel aan kunnen wennen maar dat kwam door dat in bijna heel Azië links gereden word en wij al verschillende keren fietsen of scooters gehuurd hadden. Ik heb alleen niet geteld hoevaak manon aan de verkeerde kant voorin wilde stappen hahaha! Oké ik heb die fout ook een keer gemaakt :P.

In Hanmer springs zijn we naar de bekende Hot Springs gegaan waar we even lekker konden ontspannen voor zo lang Manon en ik het vol konden houden :P. We hadden het namelijk na 2 uurtjes wel weer gezien dus gingen wij vast boodschappen doen waarna we Mike en Lisa weer ophaalden. Na het eten hebben een lekker potje gebadmintond, hier krijg je past echt vakantie gevoel van :p.

De volgende dag reden we al weer aan naar Blenheim maar eerst stopte we bij Kaikoura waar we walvissen gingen spotten. De walvis die wij gingen zien was de spermwalvis mooie naam hè! Het was echt leuk om te zien! We hebben in totaal 2 walvissen gezien want het duurt even voordat ze boven water komen, ze blijven dan 10 min boven water en gaan daarna weer een uur onderwater. Wanneer de walvis onder gaat kun je de staart erg mooi zien! Erg leuk om een keer gezien te hebben.

Na de tour reden we door naar Blenheim, Blenheim staat bekend om de vele wijn velden die hier zijn. Om de wijn velden goed te kunnen bekijken hebben we hier een fiets gehuurd en zijn we alle wijn bedrijven afgegaan om hun wijn te proeven. Bij sommige kon je zelfs gratis proeven! Heerlijk z'n dagje in de felle zon op de fiets en tussen door wijntjes drinken, dan voel je ze wel :P het was een mooi gebied om door te fietsen maar soms wel een beetje gevaarlijk. Er zijn namelijk geen fietspaden en je fiets op een weg waar auto's 100km per uur mogen rijden, maar ook dit hebben we weer overleefd!

De dag erna hadden we de Ferry terug naar het noorder eiland waar we meteen door reden naar Turangi. Hier hebben we veel activiteiten gedaan zoals: raften, wandeling van 7 uur en natuurlijk SKYDIVEN!!

De eerste dag hebben we rustig aan gedaan, we hebben lekker uitgeslapen en vervolgens gingen Mike, Lisa en ik naar de bekende rivier van Taupo. Dit is een hele wilde rivier met blauw water wat erg mooi is om te zien! We hebben hier een wandeling gedaan van 2 uur langs de rivier, je kwam dan uit bij een Hotspring maar dit stelde niet heel veel voor.

De volgende dag moesten we weer vroeg op! Namelijk 5:45 we gingen de Tongariro Alpine Crossing doen. Dit is een wandelroute die ongeveer 8 uur duurt en waarbij je door vulkanisch gebied liep. Omdat deze wandeling zo lang duurt is het niet mogelijk om in 1 dag ook nog eens terug te lopen naar je start punt, we gingen dus eerst met een  shuttlebus naar het eind punt en liepen vervolgens naar het start punt waar de auto stond. Het was echt een prachtige wandeling! Maar wel erg pittig, de eerste 2,5 uur liep je alleen maar berg op maar hier kreeg je erg mooi uitzicht voor terug! Eenmaal aan de andere kant van de berg zag je 3 mooie helder blauwe plassen water, hier kon je ook in zwemmen maar was ijskoud dus dit hebben wij niet gedaan. In totaal hebben we er 7 uur over gedaan inclusief pauzes! Best netjes toch? Ipv 8 uur.

Met een beetje spierpijn stonde we de volgende dag op om te gaan raften, we wisten niet wat we moesten verwachten kwa moeilijkheid. Eenmaal daar zagen we dat er ook 2 oudere stelletjes bij waren ( moet ouder bedoel ik rond de 60), we waren dus een beetje gerust gesteld dat het niet te wild zou worden. Uiteindelijk bleek het allemaal ook mee te vallen, je kreeg goed de tijd om te leren welke handelingen bij welke aanwijzingen horen waardoor het allemaal duidelijk was. Wij zaten gezellig met opa en oma in de boot die ons maar al te graag lieten peddelen, wat wij niet erg vonden. Met af en toe een wat wildere afdaling was het goed te doen en hebben wij ons 2 uur goed vermaakt :p.

Met nog iets meer spierpijn als de dag ervoor gingen we naar de volgende uitdaging: SKYDIVEN! Lisa ging wel gezellig mee maar was als enigste verstandig om niet te springen. Voordat het zo ver was kregen we instructies, je zou zeggen dat dit een uur duurt voor je alle instructies weet maar we waren binnen 10 min klaar. Er is namelijk maar 1 ding wat je moet weten en dat is je houding als je op punt staat uit vliegtuig te springen, de banaan houding :p. Voor de rest kun je toch niet veel meer doen als je eenmaal gesprongen bent. Met een gerustgesteld gevoel gingen wij dan ook ons pak aan doen haha. Mijn prachtige sprong hebben jullie vast al gezien via het filmpje op Facebook, zelf heb ik dubbel gelegen van het lachen toen ik mijn eigen gezicht zag :P. Achteraf heb ik er absoluut geen spijt van! Het engste vond ik het moment waarbij de parachute open gaat, je hebt dan pas door hoe hard je eigenlijk naar beneden valt. Toen de parachute eenmaal open was mocht ik ook sturen, dit is heel raar! Mijn instructeur vond het ook leuk om heel veel rondjes te draaien! Ik heb mijn eten net binnen gehouden haha. Het was echt een super ervaring en ik zou het zo weer doen, als herinnering aan deze sprong heb ik nog 5 dagen oorpijn gehad :P.

De volgende dag gingen we nog een keer bij opa en oma op bezoek in de buurt van Hamilton, we wilde ze nog graag bedanken voor het verblijf in de villa en hadden ze een kleinigheidje gekocht.  Oma had weer lekker lunch voor ons gemaakt en we kregen zelfs stroopwafels!! Die had ik al lang niet meer gehad! :p helaas had oma geen frikandellen haha, dit is het enigste wat ik echt mis van Nederland na 6 maanden.

De volgende dag was dan de tijd aangebroken dat we Mike en Lisa naar het vliegveld moesten brengen. Nadat we afscheid genomen hadden gingen Manon en ik de auto inleveren, dit was ook onze laatste avond samen :(.  We zijn nog gezellig wat gaan drinken en hebben onze ) maanden samen goed afgesloten!!
Totaal hebben we in 4 weken tijd iets meer als 5000 km gereden!! Veel hè!

Om 3 stond ik op, nadat ik definitief afscheid genomen had van Manon ging ik richting vliegveld want ik had een vlucht naar Jakarta!!
Dit is alweer een week geleden! Momenteel zit ik dus in Indonesië maar dit vertel ik in een nieuw verhaal want deze is alweer ietsjes te lang (oeps).

Tot de volgende ronde dan maar weer!!

Doei

1. Anneloes:
    21 maart 2016
    "We hebben veel dolfijnen gezien, zeehonden en zelfs een kop van een pinguïn"

Whaaaa pinguïn ook geaaid?
  2. Paula:
    21 maart 2016
    Hallo Lydia. Bedankt voor weer een mooi reisverhaal
    Zou willen dat ik een tijdje met je je mee kon reizen om het ook echt te ervaren. Reis je nu alleen door Indonesië?